Toen was het weer bijna kerst.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjan Houten - WaarBenJij.nu Toen was het weer bijna kerst.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjan Houten - WaarBenJij.nu

Toen was het weer bijna kerst..

Blijf op de hoogte en volg Marjan

17 December 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vanuit een fijn koffiecafeetje schrijf ik mijn tweede reisverslag. Kaapstad is prachtig, de schoonheid van de natuur is nog meer zichtbaar als de zon schijnt en wanneer je met je korte broekje en je slippertjes rond kan lopen. Ja, het is hier volop zomer! Wel gek hoor dat het bijna kerst is. Overal om me heen zie ik kerstdecoraties maar ik heb totaal geen kerstgevoel. Ik zal dan ook voor het eerst in mijn leven een warme kerst mee maken. Ik zeg altijd maar zo, je moet alles een keer beleefd hebben. Maar behoud het goede. Natuurlijk.

Christmasparty
Zaterdag 6 december ’14 was het zover. De kinderen van Khayelitsha stonden al in grote groepen voor de ingang op ons te wachten. Ieder jaar wordt er een paar weken voor kerst een Christmas party voor de kinderen in Khayelitsha georganiseerd. Dit is een speciale dag waarin de kinderen extra verwend worden. Ook dit jaar stond het weer hoog op de agenda van Ikhaya Le Themba en ook dit jaar werd er weer een schoendoos actie georganiseerd. Alle kinderen kregen een schoendoos gevuld met schoolschoenen, andere schoolspulletjes en heel veel andere leuke verassingen. Daarnaast hadden we luchtkastelen, hotdogs, cup cakes en nog veel meer leuke dingen. Wat een feest! Ongeveer 500 kinderen kwamen hier op af en hebben een schoendoos mee naar huis gekregen. Het was prachtig om die blije en dankbare gezichtjes te zien. Tijdens het uitdelen van de schoendozen kreeg ik het gevoel dat de kinderen helemaal overweldigd waren door alles wat er die dag op hun af was gekomen. Met hun handjes vol kregen ze ook nog een schoendoos. Sommige kinderen wisten amper hoe ze dit allemaal vast moesten houden. Ik geloof dat dit cadeau echt een zegen voor hun leven is, en tegelijk ook een last minder voor hun ouders. Het is prachtig om hier aan mee te hebben gewerkt. Check het filmpje dat ik heb gedeeld op mijn Facebook pagina voor een impressie van deze mooie dag.

Namibië
Een paar dagen na de Christmasparty vertrokken we met een groep van 5 mensen naar Namibië, om daar een week in een kindertehuis te werken. We verbleven in een klein dorpje net over de grens. Midden in een grote droge zandvlakte reden we opeens een knalgroene vallei binnen. Het dorp waar we verbleven is praktisch een grote fruitkwekerij en het is gelegen aan de rivier. Alle gewassen worden besproeid door het water uit de rivier. Het was een prachtig gezicht om opeens allemaal groen te zien in een landschap dat praktisch een grote zandbak is. Binnen een paar dagen was ik verliefd op dit land. En dat komt niet omdat het zo mooi is, zoveel heb ik helaas niet van Namibië gezien. Maar de mensen, wat een open en vriendelijke mensen. Het was niet moeilijk om relaties met de kinderen op te bouwen, al binnen een paar dagen hangen ze om je nek. We hebben een holiday club voor de kinderen van het tehuis en voor de kinderen van we werkers georganiseerd. De mensen in dit dorp wonen in kleine hutjes en er is een supermarkt, de spar. Rondom het dorp zijn verschillende fruitplantages waar de meeste mensen overdag werken. Wij verbleven op het terrein van een Nederlands bedrijf dat voornamelijk druiven kweekt en naar Europa, voornamelijk Nederland, exploiteert. Overdag hebben we spelletjes met de kinderen gespeeld en hebben we knutselwerkjes met ze gemaakt. ’s Avonds was het movie night met chips of popcorn. Met als klapper op de vuurpijl hebben we zondag een Christmas party voor ze georganiseerd. Een dag vol met spelletjes, cadeautjes, taart, hotdogs en nog een laatste movie night. Het was een heerlijke week en ik ben echt van de kinderen gaan houden. Ik was dan ook een beetje verdrietig toen we weer weg moesten.

Het Kaapse leven
Het gaat erg goed met me. Ondanks het feit dat ik mijn familie en mijn lieve vrienden nog wel een beetje mis, geniet ik enorm van het leven in Kaapstad. Had ik al gezegd dat ik een huis deel met 13 Nederlandse huisgenoten? Jullie hoeven dus niet bang te zijn dat ik aan het einde van de rit ons mooie taaltje verleerd ben. Ik zal hier kerst en Nieuwjaar vieren, voor het eerst een kerst zonder mijn familie. Ik zal jullie missen lieverds! Maar ik besef me iedere dag dat het zo’n voorrecht is dat ik dit werk mag doen en dat ik zoveel nieuwe mensen mag leren kennen. En, dat ik een winter mag overslaan. Dat is een heerlijke bijkomstigheid.

Voor volgend jaar staan er mooie dingen op het programma van Ikhaya Le Themba, maar daarover een andere keer meer. Voor nu ga ik heerlijk vakantie vieren want de organisatie sluit zijn deuren voor een maandje. Maar gelukkig hoef ik mij niet te vervelen want ik ga lekker kerst en Nieuwjaar vieren met leuke mensen. En in het nieuwe jaar staan mijn lieve ouders hier voor de deur. Samen met hen ga ik een mooie reis door ZA maken. Oh, wat heb ik daar zin in!!

Ik wens jullie allemaal een hele fijne kerst en een goede jaarwisseling. Laten we aan het einde van het jaar dankbaar zijn voor al de goede dingen die God het afgelopen jaar in ons leven heeft gedaan. Ik ben dankbaar voor alle lieve mensen die ik om me heen heb en ik ben God dankbaar voor deze mooie kans om zoveel nieuwe lieve mensen te leren kennen. Ik ben God dankbaar voor alle lieve kinderen jongeren die ik hier heb leren kennen en die nu al in mijn hart zitten. En ik ben dankbaar voor het prachtige weer! Ik besef me iedere dag weer dat ik een gezegend mens ben!


  • 17 December 2014 - 14:01

    Marga Blaauw:

    Ken je zus en geweldige moeder, voor 2015 Gods zegen en een prachtige tijd daar nog en met je ouders.
    Hartelijke groet
    Marga Blaauw
    Ureterp

  • 17 December 2014 - 21:59

    Tineke :

    hoi Marjan
    Leuk om te lezen hoe het daar met je gaat
    Fijne feestdagen meid !
    Groetjes fan us !!

  • 17 December 2014 - 22:04

    Giny V/d Veen:

    Lieve Marjan, voor jou ook gezegende feestdagen, we lezen dat het goed met je gaat. Gods zegen voor de komende tijd in Kaapstad. Groetjes Giny

  • 19 December 2014 - 02:43

    Oom Anne:

    Hallo Marjan
    ik heb net je verslag gelezen, het is hier middernacht
    2.30 uur
    Ik kon niet slapen en dan doe je wel eens iets wat ik niet zo gauw zou doen
    ik begrijp dat je best vermaakt in Zuid-Afrika en dat je er een goede tijd mag hebben
    Wij oom Anne en tante Tineke ( die slaapt ) wensen jou een gezegend kerstfeest
    en een gelukkig 2015, en Gods zegen toe
    Met lieve groeten van ons doei, !


  • 20 December 2014 - 16:30

    Tante Tineke:

    lieve Marjan.
    We wensen jou ook goede kestdagen toe.en voor 2015 GODS nabijheid.
    Geniet van je vakantie samen met HEIT en MEM.
    D.v. Tot je volgende verslag
    Leafs en een dikke knuffel fan us omke anne en muoike tineke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Voor mijn studie ga ik 11 maand stage lopen in Kaapstad, Zuid Afrika, wat een voorrecht! De organisatie heet Ikhaya Le Themba en ik ben voornamelijk werkzaam in een van de grootste townships van Kaapstad; Khayelitsha waar ik met kinderen en jeugd werk. Heel leuk!!

Actief sinds 14 Okt. 2014
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 3013

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 01 Augustus 2015

Een jaartje Kaapstad

Landen bezocht: