Tijd voor een update - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjan Houten - WaarBenJij.nu Tijd voor een update - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjan Houten - WaarBenJij.nu

Tijd voor een update

Door: Marjan van Houten

Blijf op de hoogte en volg Marjan

15 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Een jaartje stage lopen in Zuid Afrika, als onderdeel van mijn studie maatschappelijk werk en dienstverlening. Dat klonk mij een jaar geleden niet heel verkeerd in de oren. En hier zit ik dan, in waarschijnlijk een van de mooiste steden ter wereld; Kaapstad! Ver weg van ons kleine Nederlandje, ver weg van mijn lieve familie en vrienden. Een geweldig avontuur staat me te wachten. Een jaar waarin ik veel nieuwe mensen ga ontmoeten, nieuwe ervaringen ga opdoen en een jaar waarin ik hopelijk dichter tot Gods hart zal groeien.

Een maand geleden kwam ik aan met een koffertje vol zomerkleding. In de veronderstelling dat het altijd warm is in Zuid Afrika, want het is immers Afrika. Maar het was koud..! Hier zijn ze niet bekend met het fenomeen; kachels. En ik was niet bekend met het fenomeen; winter in ZA. Dus mijn eerste week was best koud kan ik je vertellen, vooral door de harde wind. Maar ik heb het overleefd en inmiddels lig ik lekker met mijn bikinietje op het strand, wetende dat bij jullie de herfst alweer is aangebroken. Verder niet om bij iemand ook maar enige gevoelens van jaloezie op te wekken of iets dergelijks, maar het verschil moet er zijn.

Het komende jaar ga ik stage lopen bij de organisatie ‘Ikhaya Le Themba’. Deze organisatie is werkzaam in de townships; Dunoon en Khayelitsha, waar ze verschillende projecten runnen op het gebied van community building. Mocht je hier meer over willen weten, check dan even de website: http://iklethemba.co.za/.
Ik ben voornamelijk werkzaam binnen de afdeling OVC (orphans & vulnerable children). Eens in de twee weken wordt er een playdate georganiseerd voor zo’n 400 tot 500 kinderen in Khayelitsha. We spelen spelletjes met de kinderen, leren ze bepaalde life skills zoals handen wassen, we zingen met ze en vertellen een Bijbelverhaal en we sluiten de dag af met een maaltijd en iets lekkers. Deze dag wordt geleid door een aantal jeugdleiders. Dit zijn jongeren uit Khayelitsha die we iedere vrijdag zien tijdens de jongerengroep. Wij trainen deze jongeren tot jeugdleiders zodat zij de leiding kunnen nemen bij alle activiteiten die we plannen in Khayelitsha, waaronder de playdate. Daarnaast zijn er nog de holiday clubs, waar kinderen uit Khayelitsha tijdens hun vakantie een hele week vermaakt worden.

Ik vind het enorm gaaf om te zien hoe Ikhaya Le Thema te werk gaat. Ze trainen mensen lokale mensen, zodat zij vervolgens ‘het werk’ kunnen doen. Op deze manier zijn de projecten zelfvoorzienend doordat ze door de mensen uit de wijk worden gerund. Daarnaast zijn mijn collega’s ook nog eens tegek, dus ik zit hier wel goed. De organisatie is een onderdeel van Joshua Generation Church, een grote kerk met meerdere locaties in de stad. Het is een hele leuke kerk en ik ga iedere zondag naar een locatie in de binnenstad, vlakbij mijn huis.

Om eerlijk te zijn heb ik in de eerste weken behoorlijk veel last van heimwee gehad. Maar inmiddels heb ik al behoorlijk wat mensen leren kennen en ik beging langzaam een beetje te genieten. Of eigenlijk ben ik al enorm aan het genieten. Want wat een voorrecht is het om een jaar lang in Zuid Afrika te kunnen wonen, en er nog studiepunten mee te verdienen ook. Ik ben een gezegend mens, dat besef ik me maar al te goed!

Helaas kan ik geen foto’s posten van de kinderen, die mogen niet online namelijk. Maar gebed is altijd welkom, voor de kinderen, de jeugd, het team en de plannen die we aan het maken zijn voor het komende jaar.

  • 15 Oktober 2014 - 18:30

    Marije:

    Hé Marjan! Heel tof om te lezen! Ik krijg daar andersom juist weer heimwee van, maar wat je zegt: verschil moet er zijn;) Geniet, geniet, geniet en veel succes&zegen daar! Shine His Light! Liefs!

  • 15 Oktober 2014 - 18:58

    Lien:

    Lieverd, super leuk om een verslag van je te lezen!
    En fijn dat de heimwee nu minder is en dat je meer gesetteld bent qua contacten en kerk.
    In mijn hart ben je dichtbij en ben ape trots dat je dit doet pop!
    Hele dikke kroep en succes topper! Veel liefs Lien

  • 21 Oktober 2014 - 13:18

    Marjoke:

    Hey Marjan!

    Klinkt ontzettend tof en leuk allemaal!! Leuk om een verslagje te lezen! Ik heb Linda Eising (kwam ik net tegen) je gmail adres gegeven, die vliegt morgen naar Zuid-Afrika en leek het wel leuk om bij jou te kijken! Have fun lieverd en pas goed op jezelf!

    xxx

  • 26 Oktober 2014 - 22:04

    Anita Weening:

    Hoi Marjan leuk om je zo een beetje te volgen. Ik ben stiekum wel een beetje jaloers hoor. Lekker genieten, nog even geduld dan krijg je vast logees. Wordt vast erg gezellig. Groetjes uit een herfstachtig Ureterp

  • 28 Oktober 2014 - 11:36

    Henrie:

    you are a very good writer marjan! i enjoyed reading this, even though i had to look up some words :P. ps
    Er zijn een paar spellingsfouten. but i look forward to the next post.

  • 30 Oktober 2014 - 10:40

    Tineke Baron:

    hoi Marjan.
    heb jou reisverslag gelezen ga lekker genieten van je stage.
    Fijn dat het goed gaat en de heimwee wat over is.
    Ga met GOD!!!!
    dikke knuf groet uit drachten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Voor mijn studie ga ik 11 maand stage lopen in Kaapstad, Zuid Afrika, wat een voorrecht! De organisatie heet Ikhaya Le Themba en ik ben voornamelijk werkzaam in een van de grootste townships van Kaapstad; Khayelitsha waar ik met kinderen en jeugd werk. Heel leuk!!

Actief sinds 14 Okt. 2014
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 2998

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 01 Augustus 2015

Een jaartje Kaapstad

Landen bezocht: